در رابطه با کابل شارژ

اکثر دستگاه های الکترونیکی دارای برخی انواع اتصال USB هستند و بسیاری از دستگاه ها نیز با کابل USB مخصوص به خود به بازار عرضه می شوند. تفاوت این کابل ها چیست و آیا اهمیتی دارد که از کدام یک استفاده کنید؟ در حال حاضر بله مهم است ولی شاید در آینده ای نه چندان دور تغییر کند و بتوان برای همه دستگاه ها از یک نوع کابل شارژر استفاده کرد.

USB که مخفف Universal Serial Bus است یک استاندارد صنعتی می باشد که در اواسط دهه 1990 به منظور استاندارد کردن اتصال لوازم جانبی کامپیوتر به کامیپوترها ایجاد شد. آن تعدادی از خطوط اتصال پیشین را تعویض کرد و اکنون یکی از محبوب ترین انواع اتصال برای دستگاه های مصرفی است. اما اگر در مورد آن فکر کنید می بینید که تا حدودی پیچیده هستند. در این جا ما تمام چیزهایی که نیاز است در مورد استاندارد USB از جهت قابلیت های کابل شارژ بدانید ارائه می کنیم.

انواع کابل شارژ های USB

اگر USB قرار است جهانی باشد چرا انواع مختلف و زیادی از آن وجود دارد؟ خوب، هر کدام از آن ها کارکرد متفاوتی را ارائه می دهند عمدتا برای حفظ سازگاری زمانی که دستگاه های جدیدتر با خصوصیات و مشخصات بهتر معرفی شدند.

کابل شارژ USB نوع A :

بیشتر کابل ها دارای کانکتور یا اتصال دهنده نوع A در یک انتهای خود هستند، اکثر لوازم جانبی نظیر کیبوردها و موس دارای اتصال از نوع A هستند. رایانه های شخصی معمولا دارای چندین پورت نوع A هستند و بسیاری از دیگر دستگاه ها و آداپتورهای شارژ از پورت نوع A برای انتقال داده ها و یا شارژ کردن استفاده می کنند.

کابل شارژ USB نوع B:

اتصال تقریبا مربعی، بیشتر برای پرینترها و دیگر دستگاه هایی که به کامپیوتر متصل می شوند استفاده می شود. امروزه آن ها نسبت به یو اس بی های نوع A کمتر استفاده می شوند بنابراین ما بیشتر از این به آن ها نمی پردازیم.

کابل شارژ مینی USB:

این نوع اتصال استاندارد برای گوشی های موبایل قبل از آمدن میکرو USB است. همانطور که از نام آن می توان حدس زد، مینی USB کوچکتر از USB معمولی است و هنوز در برخی دوربین هایی که دارای اتصالات غیر استاندارد هستند استفاده می شود.

کابل شارژ میکرو USB:

این استاندارد فعلی برای دستگاه های قابل حمل و موبایل است. این تقریبا توسط هر سازنده ای به جز اپل اتخاذ شده است.

کابل شارژ USB نوع C:

یک کابل برگشت پذیر که به سرعت انتقال داده و قدرت بیشتر نسبت به USB های قبلی وعده داده شده است. این نوع USB به طور فزاینده ای برای لپ تاپ ها و حتی برخی از گوشی های موبایل و تبلت ها به عنوان استاندارد پذیرفته شده است. حتی اپل نیز آن را در داک Thunderbolt 3 آورده است.

کابل لایتنینگ:

این یک استاندارد USB نیست بلکه اتصال اختصاصی اپل برای گوشی های آیپد و آیفون است. اندازه آن شبیه میکرو USB است و با تمام دستگاه های اپل که بعد از سپتامبر 2012 تولید شده اند سازگار است. دستگاه های قدیمی تر اپل از اتصال اختصاصی متفاوتی استفاده می کنند که اتصال بسیار بزرگتری است.

کابل شارژ مدل USB 3 چیست؟

آخرین استاندارد USB که سرعت انتقال داده بیشتری ارائه می کند و به طور عمده با نسخه های اولیه USB یک اتصال به عقب سازگار است. اتصال های استاندارد نوع A مشابه اتصالات نوع A نسخه های قبلی هستند اما معمولا به رنگ آبی هستند تا آن ها را از قبلی ها تشخیص دهید. ساختار آن ها به گونه ای است که با دستگاه های پیشین به خوبی سازگار هستند اما سرعت های افزایش یافته تنها موقعی در دسترس است که همه اجزا با USB 3 سازگار باشند.

مدل های میکرو و USB 3 استاندارد B که در بالا مشاهده می کنید دارای پین های بیشتری برای افزایش سرعت انتقال داده هستند و بنابراین با نسخه های قبلی سازگار نیستند. کابل های میکرو-B و نوع B قدیمی تر را می توان با پورت های USB 3 استفاده کرد اما  در این حالت افزایش سرعتی ندارند.

به طور کلی، کابل هایی که شما عمدتا استفاده می کنید و بنابراین نیاز به جایگزینی با این مدل جدید دارند کابل های میکرو USB، لایتنینگ و USB نوع C  هستند.

نکات دقیق تر در مورد کابل شارژ میکرو USB

اگر شما یک گوشی یا تبلت اندروید دارید، قطعا یک کابل میکرو USB در منزل خود دارید. حتی طرفداران پر و پا قرص اپل نیز نمی توانند انکار کنند که میکرو USB ها رایج ترین نوع اتصال برای چیزهایی مانند پاورهای خارجی، بلندگوها و غیره هستند.

اگر شما گجت های زیادی می خرید احتمالا متوجه می شوید که تعداد زیادی از این اتصالات را در طول زمان جمع آوری کرده اید و از آن جایی که آن ها در کل قابل تعویض هستند، ممکن است هرگز نیازی به خرید به صورت جداگانه نداشته باشید مگر این که آن ها را گم کرده یا شکسته باشید.

هنگام خرید یک کابل USB ممکن است وسوسه شوید که مدل های ارزان تر را خریداری کنید اما همانند خرید سایر لوازم این ایده خوبی نیست. کابل هایی که با کنترل کیفیت پایین ساخته شده باشد به آسانی می شکنند و کابل شارژری که اندکی شکستگی داشته باشد برای شارژ یک دستگاه کاملا بی فایده می تواند باشد. پس منطقی عمل کنید و به دنبال محصولی با کیفیت از یک برند شناخته شده باشید. تفاوت قیمتی که می پردازید ارزشش را دارد.

چیز دیگری که باید به آن توجه کنید طول کابل شارژ است. کابل شارژ های کوتاه برای حمل کردن بسیار عالی هستند اما این گاهی اوقات باعث می شود که هنگام شارژ شدن گوشی تان برای استفاده از آن روی زمین و نزدیک پریز برق بنشینید.

کابل شارژ خیلی بلند حمل کردنش سخت است و به راحتی به هم گره می خورد و ممکن است به پای افراد گیر کند. یک متر برای طول کابل شارژ خوب است. این طول به شما اجازه می دهد تا گوشی خود را در دست خود نگهدارید درحالی که به یک باتری درون جیب یا کیف تان متصل است و برای بازی کردن پوکمون گو یا صرفا استفاده از تلفن هنگام مسافرت برای مدت طولانی عالی است.

در نهایت طول کابلی که شما نیاز دارید بستگی به شرایط و اولویت های شما دارد اما برای اطمینان می توانید پک های کابل شارژ چندتایی خریداری کنید که شامل چند کابل شارژ با طول های مختلف است.

برخی از کابل شارژ های با کیفیت از ایجاد ارتباط داده ای با کامپیوتری که به آن گوشی خود را وصل کرده اید جلوگیری می کند و از این رو باعث افزایش سرعت شارژ می شود. جایگزین دیگر آن آداپتور شارژی است که انتقال داده را غیرفعال کند و بتواند با هر نوع کابل موجود استفاده شود.

یکی از معضلات دائمی با کابل USB حداقل قبل از استاندارد نوع C این است که اتصال دهنده ها برگشت پذیر نیستند و این بدان معناست که اغلب برای وصل کردن کابل به دو بار تلاش نیاز دارید. بعضی از تولیدکنندگان تلاش کرده اند تا این مشکل را رفع کنند و کابل شارژرهایی تولید کرده اند که از هر دو طرف برگشت پذیر هستند و این یعنی در تاریکی هم به سادگی می توانید USB را به گوشی یا آداپتور خود وصل کنید.

کابل های USB On-The-Go یا به اختصار کابل های OTG چیستند؟

کابل یو اس بی OTG یک استاندارد نسبتا جدید است که به دستگاه های قابل حمل و گوشی های موبایل اجازه می دهد تا به عنوان میزبان های USB عمل کنند. بیایید فرض بگیریم شما یک درایو خارجی مثلا یک گوشی هوشمند یا لپ تاپ دارید. اگر می خواستید فایل های خود را از درایو خارجی به گوشی موبایل تان انتقال بدهید چه کار باید می کردید؟ ساده ترین روش این است که فایل های تان را از درایو خارجی به لپ تاپ انتقال دهید سپس از لپ تاپ به گوشی موبایل تان انتقال دهید.  با کابل یو اس بی OTG گوشی شما می تواند در واقع درایو خارجی را در اختیارتان قرار دهد بنابراین نیاز به داشتن لپ تاپ را به طور کامل دور می زند و این همه مزایای آن نیست. هزاران روش دیگر برای استفاده از کابل usb OTG وجود دارد.

کابل USB نوع C چیست؟

USB نوع C یک استاندارد در حال ظهور است که وعده داده شده که با تمام نیازهای کاربران همخوانی دارد. این کابل کوچکتر و از نوع برگشت پذیر می باشد و سریع است و می تواند قدرت بیشتری نسبت به نسخه های قبلی USB دریافت و فراهم کند.

اپل در سال 2015 همگان را شوکه کرد وقتی MacBook جدیدی با یک پورت USB-C به نمایش گذاشت. احتمالا همین شروع کننده این روند بود. نصیحت ما در مورد اجتناب از خریدن کابل های ارزان قیمت را در مورد خرید کابل های یو اس بی نوع C نیز در نظر بگیرید. از آن جایی که این کابل ها توان مصرفی بالاتری دارند یک کابل معیوب می تواند دستگاه شما را خراب کند یا حتی باعث آتش سوزی آن شود بنابراین اطمینان پیدا کنید که یک کابل USB-C قابل اعتماد خریداری کرده اید.

 

دیدگاه‌ها 0

*
*